Kettős vállalás lett az élete: – tanulva – tanítani a diákokat

Nőnek lenni jó! címmel indult pódiumbeszélgetés sorozat az Aranyhordó Étterem és Pálinkaház teraszán olyan hölgyek társaságában, akik harmóniára törekszenek mind a magánélet, mind pedig a hivatás között. Többek ajánlására, május 7-én 18 órai kezdéssel, Szücsné dr. Harkó Enikő a következő vendég.

Bízom benne, hogy a pódiumbeszélgetésre jó témát hozunk: a nő a benne és a körülötte lévő harmóniával. A harmónia ellentéte a diszharmónia, mi a harmóniára törekszünk. Én úgy érzem, hogy állandóan lelkesedem, csakhogy az én pörgésem nem lehet nagyobb, mint amit a gyerekek követni tudnak, mert az már diszharmonikus.

Tavaly ilyenkor megkapta a MOL Mester-M-Díjat, amit minden évben tíz embernek ítélnek oda: – Volt tanítványom, dr. Fehér Katalin, nemzetközi hírű médiakutató terjesztett fel. Nem is tudtam abban a pillanatban olyan mélyen megélni, annyira váratlanul jött. Megtettem mindazt, ami a ceremóniával együtt járt, utána kellett legalább egy hónap, hogy letisztuljon bennem az élmény. Egyébként is, tavaly év elején nagyon sok impulzus ért, akkor volt a kutatótanári vizsgám. Az eljárásban a Magyar Tudományos Akadémiának (MTA), a Magyar Rektori Konferenciának, a Nemzeti Pedagógus Karnak, az oktatásért felelős minisztériumnak egy-egy delegáltja vesz részt. Az egyébként rám nem jellemző furcsa izgalom lett úrrá rajtam. A kutatótanári besorolás előfeltétele a PhD tudományos fokozat megléte, valamint az, hogy az oktatásban közvetlenül hasznosítható területen kell tudományosan értékelhető tevékenységet folytatni. A kiadói lektorom, Fábián Teréz szerint van egy érzékenységem azon hiány meglátására, amely a közvetlen pedagógiai munkát megkönnyíti, kiegészíti, új megközelítésbe helyezi. Mondok egy példát, amikor megjelentek az interaktív táblák a piacon, azt tapasztaltam, hogy hiányzik a megfelelően használható tananyag, így felvettük a kapcsolatot a SMART cég magyarországi képviseletével, segítségükkel felszereltünk egy tantermet (így lettünk a referenciaiskolájuk), és a kiadóval digitális tananyagokat készítünk. De más területen is számtalan felkészítő könyvet, egyéb oktatási segédanyagot készítettünk.

Szücsné dr. Harkó Enikő olyan pedagógus, akiben benne van a tudós ember vágya is. Meggyőződéssel vallja, hogy a jó tanár legfontosabb ismérve a lelkesedés Fotó: Zsedrovits Enikő/Dunaújvárosi Hírlap

Beszélgetésünk közben többször hivatkozott Csermely Péterre: – Igen, valóban motiváló sorokat tanultam a blogjáról. „A jó tanár egy olyan új világot nyit meg emberségben és tudásban, amelyet a diák soha el nem felejt. A jó tanár már elfogadta magát. A jó tanár szemléletet ad, az ismerethálózat felépítését mutatja meg. A jó tanár egyik legfontosabb ismérve a lelkesedés.” Valahogy így fogalmazza meg. És ezekre a gondolataira gyakran fókuszálok. De meghatározza a gondolkodásomat Barabási Albert László sikerkoncepciója is. Érdekesek az általa megfogalmazott képletek. Irodalomtanárként pedagógus vagyok, de bennem van a tudós ember vágya is, a kutatót a tanárhoz rendelem. Kettős vállalás lett életem: tanulva tanítani, közben meglátni a nehézségeket és megpróbálni segíteni azok leküzdésén. Látom, mi az, ami hiányzik, társakat keresek a megoldásukhoz, tájékozódom, vajon másnak is jó lenne-e, és indul a következő kör. Valami mindig hiányzik a teljesből, és én mindig nekilendülök, hogy kikerekítsem. Mert mindig adódik valami újdonság, mint például a digitalizáció, a digitális média, a hirtelen ránk zúduló Z-generációs kihívásokkal. És most hihetetlenül leköt Barabási szemléletmódja, s elindult bennem egy ív az iskolai használhatóságra, amely a kutatótanári munkámhoz jól passzítható. De mindenekfölött hiszek a szó hatalmában és abban, hogy mindent meg lehet beszélni, és erre tanítom a diákjaimat is. A nyolcosztályos gimnazistáknál megtapasztalhattam a kisgyermekek felnőtté válását, sorsok formálódását és megerősödött bennem a tudat, hogy felelős vagyok értük, szakmailag és emberileg egyaránt. És ez nincs másként a négyosztályos gimnazistáknál sem, csak ott kevesebb az idő.

Pályakép
Szücsné dr. Harkó Enikő a dunaújvárosi Széchenyi István Gimnázium és Kollégium nevelési igazgatóhelyettese, magyar nyelv és irodalom szakos tanár, 2014-től minősítő szakértő mestertanár, 2018-tól kutatótanár. Kiadói felkérésre tankönyvi bírálatok, tanmenetek, tanári segédanyagok készítésével foglalkozik. A Dunaújvárosi Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési rendszeréhez több szálon kötődik. Az MTA Köztestületének, a Kutató Tanárok Országos Szövetségének, a Magyar Nyelvtudományi Társaság tagja. Kitüntetései: az MTA Pedagógus Kutatói Pályadíj (2007), az Apáczai Csere János-díj (2013), a MOL Mester-M Díj (2018).
Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kara Irodalomtudományi Doktori Iskoláján határon túli irodalomból doktorált. Témavezetője Rónay László volt, akinek a javaslatára Wass Albert író pályaképére szűkítette kutatásait. Az irodalomtanítás megújuló módszertanából szerezte kutatótanári minősítését.

Hogy mennyire csapatjátékos, arra bizonyság a kollégák többszöri emlegetése, így került szóba Hutvágnerné Róth Éva, Péntek Klára, Papp Orsolya, Vinklárné Palóczi Zsuzsanna, Csathóné Zágoni Nóra, Kovács Mira, Rohonczi István ROHO. A korábbi kiválóságok közül Abaffy Lászlóné, Margit néniről sem feledkezett meg a tankönyvírás kapcsán. S a névsor ezzel korántsem ért véget: – Minden embernek van valahol egy útja, s az én utamnak egy fontos találkozása: a férjem. Tisztelem és a mai napig szeretem, mindent felold bennem. Zoltán mérnök-tanár, mérnök-közgazdász, gépész üzemmérnök. Nagyon sok projektet közösen viszünk. A szakmai életemnek egy rendkívül fontos segítője. A Wass Albert kutatásban is aktívan részt vett, az Országos Széchenyi Könyvtár adatgyűjtésében nélküle nem sokra mentem volna. Az első könyvemben az ő neve többször jelenik meg, mint az enyém, ugyanis az ő fotói szerepelnek benne. Mindenből egy családi projekt tud lenni, amikor Erdélyben kutattunk, a gyerekeink is részt vettek benne. Időközben felnőttek, nagyobbik fiunk, Gábor sikeres gazdász-informatikus, a kisebbik, Botond energetikai mérnök, neve már lassan kezd ismertté válni, mint kutató, a Budapesti Műszaki Egyetem Doktori Iskolájában PhD-hallgató, több világhírű kutatási projekt részese, nemrég jött meg Finnországból, ahol ugyancsak tanult. És nagyon fontosak a barátaim, akik soha nem elvárásokat fogalmaznak meg, egyszerűen velem jönnek az utamon.