Ritka és drága

A közép- és kora újkorban a cukor fogyasztása jelezte az egyén társadalmi státuszát.

A „fehér arany” alkalmassá vált értékes cukorból készült alkotások elkészítésére. Mátyás király és Aragóniai Beatrix 1476-ban tartott esküvőjén a lakodalmi ebéd fő attrakciója egy cukorból készült kert volt, amelynek kerítésén barna és fehér madarak ültek – meséli Hajnalka. – Középen egy aranyozott mirtuszfa állt, amelyen sárga és zöld körték függtek. Az újévi lakomán aranyozott cukorsakktáblával és a királyi pár tagjainak címereivel ejtették ámulatba a jelenlévőket.

Nem is olyan régen, bizonyos gyerekjátékok is státuszszimbólumnak számítottak, jelezték a család anyagi helyzetét. Hosszú ideig csak az iskolázottabb emberek hordtak szemüveget, a korabeli fotókon tekintélyt parancsolóan viselték a monoklit. – Én találtam olyan fényképet a családi archívumban, amelyiken a dédapám a jobb kezének csuklóját maga elé tartva jelzi, hogy neki karórája van – veti közbe Zsóka.

Az Angliában élő Andrea további érdekességekkel szolgál. Az elmúlt három évtizedben az autótelefon, a mosogatógép, a színes televízió és a saját ingatlanhoz épített üvegház számított Nagy-Britanniában státuszszimbólumnak. Manapság velük élő dada vigyáz a gyerekekre, akik magán- vagy bentlakásos iskolában folytatják tanulmányaikat. Aki teheti, sportautóval jár, dizájner órát visel, a házánál van saját teniszpályája és úszómedencéje.

Eszter azt olvasta, hogy Japánban a gyümölcs is státuszszimbólumnak számít, rajonganak a méregdrága gyümölcsökért. Az óriásszemű szőlő szemenkénti ára átszámítva 8 ezer forint, a világ legtökéletesebb almája darabonként több mint 4 ezer forintba kerül, van cseresznye kilónként 33 ezer forintért, a pézsmadinnyéért 21 ezer forintot fizetnek. Az értékesítő cég szerint a vásárlók nagy része ajándéknak szánja ezeket a különlegességeket.

Státuszszimbólum a nőknek Christian Louboutin cipőt hordani, a márkarajongók közé tartozik Christina Aguilera, Jennifer Lopez, Madonna, Tina Turner, Gwyneth Paltrow – újságolja Dóri, aki figyelemmel követi a sztárok életét és vásárlási szokásait. – A különböző divatcégek velük népszerűsítik legújabb kollekcióikat, ruhaneműiket, fehérneműiket, egyéb kiegészítőiket, táskáikat és parfümjeiket.

Ma már a konyhában is jelen vannak bizonyos státuszszimbólumok – kiabál be a konyhából Balázs. – A japán késgyártó manufaktúra 40 éve van jelen Európában. Az idén 2222 darab számozott modellel rukkolt elő a 23,5 centiméteres, 32 réteges damaszkuszi acélból készült, mindkét oldalán élezett késével. Az ára sem hétköznapi. De nem kell messze menni ahhoz, hogy egy konyhai kisgépcsaládért – kenyérpirítóval, robotgéppel és vízforralóval együtt – kifizess félmillió forintot.

Az egyik női magazin olvasói számára felteszi a kérdést, hogyan kapjuk vissza az életünket? Szerintük a magánélet a legfőbb státuszszimbólum. Az elmúlt évek túlzott kitárulkozása után a legmenőbb dolog, amit most megtehetsz , hogy teljesen eltűnsz a közösségi médiából.